lördag 13 oktober 2007

Bamse är falsk?

En sängmobil skulle inhandlas till snart fyarmånaderssonen (bättre sent än aldrig). I barnens hus-katalogen visade man de populära mobilerna från "Rätt Start": Spöket Laban, Mumin och Tummen. Alla tre kostade 399 kr. Det fanns också en Bamsemobil som kostade 299kr. Alla verkade likvärdiga med speldosa och snurr (det var snurret vi i första hand var ute efter). Sonen och jag packae in oss i bilen och åkte och köpte Bamsemobilen eftersom den var billigast. Om jag ska vara ärlig tycker jag nog dessutom att Bamse är mer hans stil...När vi kom hem skulle sambon och jag med gemensamma krafter installera eländet. Till vår stora besvikelse spelar den falskt. Och då menar jag inte nån enstaka ton så där lite gulligt som speldosor kan göra, utan helt och hållet genomfalskt! Sambon (som dessutom är mer eller mindre tondöv) menade att det hela verkligen inte var något han ville utsätta sitt barn för (lillkillen sov som tur var genom hela spektaklet). Jag tyckete att vi kunde ge den en chans (Bamse är ju ändå Bamse) och började leta efter en skruvmejsel för att dra åt nån skruv som kanske satt löst. Men sambon var hård, han hade bestämt sig. På väg till jobbet svängde han in på Barnens Hus och bytte till en Tummenmobil. Han fick lägga 100 kr emellan naturligtvis men det var det värt.

Som tur är älskar sonen sin Tummenmobil och är lyckligt ovetande om Bamsemobilen som han aldrig fick.

3 kommentarer:

Anonym sa...

mycket klokt av din sambo tycker jag. Viktigt att lägga en klockren musikalisk grund i tidig bardom !
- korvarmarnas försvarare

Sara sa...

Jag har nog aldrig upplevt Bamse som särskilt musikalisk. Han har andra kvalitéter. Jag tycker inte man ska hacka på honom för det. Man kan inte vara bra på allt!

Ida sa...

Va! två kommentarer igen! Vad roligt att ni läser *liten tår i ögonvrån*

Nu ska här jävvlar i mig bloggas...